10 باور غلط رتبه بندی سایت در گوگل

عمر سایت (دامنه)، تگ های H، نرخ پرش و هاست اشتراکی در حالت کلی چه تاثیری در رتبه بندی گوگل دارند؟ شاید شما قبلا به این نتیجه رسیده اید که هیچ یک از این ها تاثیری بر رتبه ی سایت شما در گوگل نخواهد داشت. در این مقاله از آژانس تبلیغات ادبیز قصد داریم شما را با لیست 10 فاکتوری که افراد فکر می کنند در رتبه بندی گوگل تاثیر دارد ولی در واقع گوگل اهمیتی به آنها نمی دهد آشنا کنیم.

1) عمر سایت (دامنه)

اول از همه، یک مبحث قدیمی : عمر وب سایت شما. آیا برای گوگل مهم است که تاریخ ثبت دامنه شما به میلادی در سال 1998، 2008 و یا 2017 باشد؟ خیر، آنها هیچ وقت به این موضوع اهمیتی نداده اند. تنها چیزی که برای آنها مهم است، مفید بودن مطالب سایت شما برای مخاطبان، امتیاز authority و میزان لینک هایی است که به شما داده شده است و از اینجور موارد. البته این یک رابطه مسقیم است، چون هنگامی که شما وب سایتی را در سال 1998 تاسیس می کنید و آن را تا به امروز با قدرت سرپا نگه میدارید، لینک های زیادی نیز از دیگر سایت ها دریافت می کنید و امتیاز دامنه authority شما به مقدار بالایی می رسد و این برای گوگل مهم است.

اما در همین حال ممکن است که شما سایت خود را در طی دو سال گذشته ساخته باشید و همه ی این لینک سازی ها و سیگنال های مشابه برای سایت شما در طی این دو سال اتفاق افتاده باشد. در این حالت حتی ممکن است گوگل به سایت شما اهمیت بیشتری نیز بدهد زیرا همان قدرت و اعتبار را در زمان کمتری بدست آورده اید.

2) نظارت گوگل از طریق سرویس ها و برنامه ها

همه مردم در این باره نگرانند و همیشه از خود میپرسند “آیا گوگل میتونه به آمار وب سایت من در گوگل آنالیتیکس google analytics نظارت داشته باشه و داده های من در اونجا و تبلیغات گوگل adsense رو تحیل کنه؟ چی میشه اگه اونا بتونن به اکانت جی میل یا google docs من دسترسی داشته باشن و اونها رو بخونن؟”

بیشتر مهندسان و کارشناسانی که در قسمت جستجو و یا محصولات دیگر گوگل کار می کنند اگر مشاهده کنند که گوگل قصد دارد از طریق بررسی ایمیل های درون جی میل شما یا مواردی از این دست، به لینک سازی های پولی یا اعتبار مصنوعی شما و مواردی از این قبیل نظارت کند، تمایل دارند که سریعا آنجا را ترک کنند. بنابر این در استفاده از این برنامه ها نترسید و تصمیمی که در استفاده نکردن از این خدمات و محصولات به دلیل آسیب رسیدن به رتبه سایتتان گرفته اید را فراموش کنید، زیرا اینگونه نیست.

3) لایک، اشتراک گذاری، پلاس وان و تعداد توئیت های مطالب

خب، شما یک دکمه برای اشتراک گذاری فیس بوک در مطلبتان قرار داده اید و آن هم عدد 17،000 اشتراک را نشان می دهد. این مقدار بسیار خوب و زیادی است. اما آیا برای گوگل هم مهم است؟ خیر، برای آنها هیچوقت مهم نبوده است. در حقیقت، آنها حتی دنبال این هم نیستند که بفهمند شما از این روش استفاده می کنید یا خیر. اما اگر معلوم شود بسیاری از کسانی که مطالب شما را در فیس بوک اشتراک گذاری کرده اند، باعث شده اند تا browser activity (باز کردن سایت در مرورگر)، search activity (سرچ کردن مطالب شما)، click-through activity (کلیک کردن روی مطالب شما) سایت شما افزایش یابد و برندسازی شما قوی تر شود و یا میزان pogo-sticking (فرار کردن کاربر از مطلب باز شده و رفتن به مطلب دیگر) کاهش یافته و کاربران ترجیح دهند که سایت شما را در نتایج انتخاب کنند و همچنین موجب افزایش لینک های سایت شما شده باشند، آیا باز هم برای گوگل اهمیتی ندارد؟ اینبار چرا، اتفاقا گوگل به همه اینها اهمیت می دهد. بنابراین، به طور غیر مستقیم این مورد می تواند تاثیر داشته باشد و به طور مستقیم خیر. پس با این حساب آیا کار خوبی است که برای سایتمان 10000 شیر فیس بوک بخریم؟ قطعا خیر.

4) نرخ پرش bounce rate ، مدت زمان ماندن در سایت time on site

یک بحث جالب و قدیمی. ممکن است time on site (مدن زمان ماندن کاربر در سایت) شما 2 دقیقه باشد و هنگامی که شما آن را با میانگین وب سایت های رقیب خود مقایسه می کنید متوجه می شوید که مقدار آن کمتر از حد میانگین است. آیا این مسئله بر رتبه ی شما در نتایج تاثیر منفی می گذارد؟ لزوما خیر. زیرا ممکن است بازدیدکنندگان شما از مکان های دیگر آمده باشند یا اینکه شما وب سایتی دارید که در آن خدمات سریعی را به کاربرانتان ارائه می کنید و آنها هم نیاز دارند تا در اسرع وقت محتوا و اطلاعات را از سایت شما دریافت کنند و این باعث می شود که مقدار پارامتر زمان ماندن کاربر در سایت شما بسیار کم باشد و از آن طرف نیز از مقدار پارامتر نرخ پرش بالایی برخوردار باشید.

اما این تا زمانی برای شما مشکل ساز نخواهد بود که فعالیت سایت شما به همین نحو ادامه داشته باشد و گوگل تشخیص دهد که فعالیت سایت شما به شکل pogo-sticking نمی باشد. یعنی اینکه کاربران بلافاصله بعد از ورود به سایت شما از طریق گوگل، به این دلیل که مطلب مورد نظرشان را پیدا نکرده اند به صفحه نتایج بازگشته و سایت دیگری را انتخاب کنند.

5) تکنولوژی ها و متد ها

آیا شما از کتابخوانه های جاوا اسکریپت مانند node یا  react استفاده کرده اید؟ یکی از اینها برای فیس بوک است و دیگری برای گوگل. اما آیا گوگل به خاطر استفاده کردن از کتابخوانه فیس بوک به شما ایراد میگیرد؟ خیر. شاید فیس بوک به خاطر حق مالکیت معنوی ایراد بگیرد ولی در هر صورت چیزی نیست که باعث نگرانی باشد. .net یا کدها و پلاگین هایی که در ساختار html قرار داده اید چطور؟ آنها هم مشکلی ندارند. اگر گوگل بتواند در صفحات سایت شما به درستی کراول یا خزش کند و محتوای خوب و جدیدی را ببیند و همچنین محتوایی که مشاهده می کند با محتوایی که کاربر مشاهده می کند یکسان باشد، دیگر به اینکه شما چه کدهایی را در سایتتان استفاده کرده اید تا مطالب را نمایش دهید اهمیتی نمی دهد.

6) پنل اطلاعات

گاهی اوقات شما برای سایت خود یک پنل اطلاعات درست می کنید که در آن مطالبی از سراسر اینترنت و در مواردی نیز نوشته ای از ویکی پدیا نمایش داده می شود. site links یا همان زیر لینک ها (لینک هایی که در هنگام جستجوی یک برند زیر اولین نتیجه نمایش داده می شوند) هم به همین شکل، چند لینک اولی که برای مجموعه شما می باشند و مهم ترین لینک های شما را شامل می شوند. آیا اینها بر روی رتبه بندی سایت شما تاثیر گذارند؟ خیر، تاثیری ندارند. آنها بر روی رتبه بندی سایت شما در سرچ کوئری های دیگر نیز تاثیری ندارند.

شاید به نظر برسد اینها باعث مشاهده و جلب توجه بیشتری توسط کاربران می شوند و این بدان معنی است که به این وسیله شما مقدار زیادی بازدیدکننده و به اشتراک گذار و کلی چیزهای خوب دیگر بدست می آورید. حالا این سوال پیش می آید که آیا این کار به طور کلی بر سرچ کوئری های دیگر سایت شما نیز تاثیر دارد؟ پاسخ آن خیر است. من بیشتر از این دیگر بر روی این موضوع تاکید نمی کنم چون با گذشت زمان و با بزرگتر شدن و بیشتر دیده شدن برندها، سایت ها تمایل دارند که برای گسترش کار خود و جذب مخاطب بیشتر از سایت لینک ها و پنل اطلاعات استفاده کنند، بنابراین دیگر چیزی برای صحبت کردن وجود ندارد.

7) هاست اشتراکی یا اختصاصی

خب، این مورد مستقیما تاثیری ندارد مگر اینکه باعث افت سرعت سایت یا بالا رفتن لود تایم آن شود. اگر هیچ کدام از این موارد یا مواردی از این دست برای سایت شما پیش نیامده و کیفیت آن با کیفیت هاست اختصاصی و سروری که قبلا داشته اید برابری می کند، پس جای نگرانی وجود ندارد.

8) پیشفرض های گوگل

هنگامی که گوگل به سایت شما می آید و در آن خزش می کند، اگر شما فایل ربات robots.txt را برای سایت خود نساخته باشید، یا فایل ربات سایت شما فاقد قوانین خزنده ها مثل include, exclusions, disallows و … باشد و یا اینکه خزنده ها در سایت شما با صفحاتی رو به رو شوند که فاقد متا تگ روبات هستند، در اینجا آنها تمام صفحه و همه ی چیزهایی که در آن وجود دارد را کراول می کنند و کلیه لینک های درون صفحه را نیز دنبال می کنند.

استفاده از چیزهایی نظیر meta robots” index, follow” یا قرار دادن کد rel=follow درون تگ a و یا تنظیم کردن فایل ربات خود به صورتی که همه چیز برای خزنده ها قابل دسترسی باشد، نیز مزیتی نداشته و باعث پیشرفت سایت شما نمی شود. در این حالت خزنده ها از قوانین پیشفرض خود استفاده می کنند. پس در اینجا می شود گفت که بله، می توان از قوانین پیشفرض گوگل استفاده کرد زیرا فرق خاصی ندارند، نه به شما ضرر می رسانند و نه برای شما سودی دارند، برای گوگل هم اهمیتی ندارند.

9) کاراکتر های جداکننده

عنوان مطالب شما در هدر سایتتان نمایش داده می شود و می تواند شامل نام برند شما، یک جداکننده و پس از آن عبارات یا کلماتی باشد که با فعالیت وب سایت مرتبط هستند. به عبارت دیگر عنوان شما به این شکل خواهد بود نام برند شما، جداکننده، عبارات و کلمات. خب آیا این برای گوگل مهم است که ما از چه جداکننده ای استفاده می کنیم؟ مثلا استفاده از پایپ ( | ) بهتر است یا خط فاصله ( – ) یا دو نقطه ( : ) یا شاید هم استفاده از دیگر کاراکتر های خاص (special character) ؟ اینبار هم باید بگوییم که هیچکدام از اینها مزیتی نسبت به یکدیگر نداشته و برای گوگل هم تفاوتی ندارند. این یک انتخاب بر اساس سلیقه شخصی است و جای هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

حالا ممکن است شما کاراکتری را پیدا کرده باشید که باعث افزایش مقدار پارامتر click-through در سایت شما شده و برای شما بازدهی بهتری داشته است، خب این خیلی عالی است. اما با این حال ما در سراسر وب ندیده ایم که از یک کاراکتر بیشتر از بقیه استفاده شده باشد. بعضی از مردم می گویند که پایپ ( | ) بهتر از خط فاصله ( – ) است. اما من فکر نمی کنم این یک مسئله جدی برای شما باشد و کاملا به شما بستگی دارد.