اهمیت لینک های داخلی سایت در سئو

لینک های داخلی یکی از پارامترهای ضروری در سئو هستند که شما باید به درستی با آنها آشنا باشید تا برای دریافت آنها دچار اشتباه نشوید. سهیل تفخیمی از آژانس تبلیغات اینترنتی ادبیز، 18 نکته مهم را برای تعیین استراتژی، جزئیات دقیق درباره ویژگی آنها، لینک های داخلی در مقابل لینک های خارجی و ساختار ایده آل لینک ها در اختیار شما قرار می دهد.

ویژگی های لینک های داخلی     

خب با گفتن چند چیز حقیقی درباره لینک های داخلی بحث را شروع می کنیم. لینک های داخلی، وقتی من این عبارت را می گویم، به این معنی است که لینکی در یک وب سایت، به طور مثال سایت adbiz.ir به صفحه ای دیگر از آن وب سایت لینک شده باشد، یعنی لینک به یکی دیگر از صفحات سایت. صفحه ی اول را /a و صفحه ی دوم را /b در نظر می گیریم. در واقع این صفحه برای نمایش مسیر حمل و نقل می باشد. بنابراین شما می توانید مشاهده کنید که من با انکور تکست “مسیر حمل و نقل” a را به b لینک کردم.

ایده ی لینک داخلی در ابتدا برای هدایت کاربران از یک مکان به مکان های دیگر، نمایش مکانی که برای آنها نیاز بود و راهنمایی آنها برای رفتن از نقطه ای به نقطه ی دیگر به وجود آمد. شباهت این لینک ها در این است که شما در کدهای html خود فقط و فقط به یک دامنه اصلی اشاره می کنید. در نسخه های اولیه ی اینترنت، این قضیه مهم به نظر نمی رسید، اما برای سئو کمی متفاوت است زیرا لینک های خارجی رفتار بسیار متفاوتی نسبت به لینک های داخلی دارند. با این حال نمی توان گفت که لینک های داخلی قدرت و توانایی تغییر جایگاه در رتبه بندی، تغییر الگو های خزنده و همچنین تغییر نحوه ی مشاهده ی سایت شما توسط موتور های جستجو را ندارند. این چیزی است که ما باید در مورد آن بیشتر صحبت کنیم.

انکور تکست یا متن لنگر چیزی است که می توان در نظر گرفت. موتورهای جستجو به طور کلی اهمیت آن را به حداقل رسانده اند، اما مطمئنا چیزی است که برای لینک های داخلی وجود دارد.

موقعیت در صفحه در واقع از اهمیت کمی برخوردار است، درست همانطور که برای لینک های خارجی هم همین مسئله صادق است. البته این موضوع برای لینک های داخلی تاثیر بیشتری دارد زیرا در منوی راهنما و پانوشت، خاصیت های ویژه ای برای لینک های داخلی در نظر گرفته شده است که مشکل ساز می باشند.

اینها اساسا زمانی است که به طور خاص گوگل دستکاری در ساختار لینک داخلی را ببیند، به ویژه مواردی مانند قرار دادن یک انکور تکست واحد برای همه ی لینک های داخلی که به این وسیله تلاش می شود تا با قرار دادن یک لینک در پانوشت هر صفحه و اشاره به آن انکور تکست، رتبه ی صفحه مورد نظر را بالا برد. این کار باعث بازی دادن و گول زدن گوگل می شود و آنها از این کار متنفرند. به همین دلیل مخصوصا یک الگوریتم پنالتی برای این موارد ساخته اند و ما هم نتایج آن را به طور مستقیم و واضح دیده ایم.

ما تست هایی را انجام دادیم و متوجه شدیم که با حذف این لینک های داخلی متعدد و شلوغ که گاها در پانوشت یا منوی راهنما قرار می گیرند، سایت دوباره در وضعیت ایندکس شدن قرار می گیرد، یا شاید بهتر است بگوییم حتی در رتبه بندی نیز به جایگاه بالاتری می رود، در صورتی که با انجام این کار ممکن است رتبه سایت شما مقدار کمی رشد کند. گوگل هم مجازات در نظر گرفته شده را خیلی سریع به حالت عادی باز می گرداند که این خیلی عالی است. بنابراین هنگامی که شما رتبه ی خوبی بدست نمی آورید ممکن است بگویید ” وای نه، من تا به حال این کار را بسیار انجام داده ام”، پس همین حالا سعی کنید از این کار دوری کنید. احتمالا رتبه ی شما به همان جایگاه قبلی باز می گردد.

هدف لینک قطعا برای رفتن یک مکان به مکان دیگر مهم است.

اهمیت صفحه پیوندها، حقیقتا یک مسئله جدی و بزرگ است. موضوعی که به طور کلی مطرح می باشد این است که اگر یک صفحه از سایت لینک های خارجی زیادی دریافت کرده باشد، امتیاز و اعتبار پیدا می کند و قادر است با لینک شدن به سایر صفحات کمی در تعیین جایگاه آنها تاثیر گذار باشد، البته نه به اندازه لینک های خارجی. پس اگر شما دو صفحه مرتبط با یکدیگر در سایت خود دارید، حتما باید از سایت خود به آنها لینک بدهید، چون این امر برای صفحه /a ضروری است و برای صفحه /b نیز موجب رضایت کاربران می شود. این سیگنال دیگری است که ما در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ارتباط لینک، اشاره به صفحه ی “مسیر حمل و نقل” از طریق صفحه ای دیگر که در آن اطلاعاتی با موضوع حمل و نقل نوشته شده است بسیار عالی می باشد. اما اشاره به این صفحه از طریق صفحه ای که در آن درباره غذای سگ توضیحاتی نوشته شده است حس خوبی ندارد. البته ممکن است که ما درباره ی مسیر حمل و نقل غذای سگ صحبت نماییم و برای تکمیل کردن این موضوع این دو صفحه را به یکدیگر لینک کرده ایم و به همین علت موتور های جستجو نیز از محتوای هر دو صفحه استفاده می کنند.

اولین لینک درون صفحه، این موضوع بیشتر جز شرایط انکور تکست محسوب می شود، همانطور که برای لینک های خارجی نیز این شرایط وجود دارد. به طور کلی هنگامی که شما در یک صفحه لینک های متعددی را با متون متفاوتی قرار دهید، گوگل معمولا، یا حداقل در تمام آزمایشات ما تاکنون، تنها اولین انکور تکست را شمارش می کند. به این معنی که اگر مثلا در صفحه ی شما شش لینک متفاوت وجود داشته باشد و انکور تکست اولین لینک “اینجا کلیک کنید” باشد، گوگل تنها انکور تکستی که اعمال می کند “اینجا کلیک کنید” می باشد و نه متن های دیگر مانند “مسیر حمل و نقل” و یا “حمل و نقل”. همچنین این حالت برای لینک ها نیز رخ می دهد و از اهمیت آنها کاسته می شود.

نوع لینک ها، این موضوع نیز اهمیت دارد. مشخصا، توصیه من به شما این است که به جای اینکه توسط جاوا اسکریپت لینک های خود را به شکل زیبا و تجملی نشان دهید از همان قالب لینک ها در html استفاده کنید. اگر چه گوگل از نظر فنی می تواند این لینک ها را بررسی و دنبال کند، اما ارزشی که برای آنها قائل می شود کمتر است. متن کمی بهتر از عکس برای لینک کردن می باشد، اگر چه آزمایش ما در این زمینه مربوط به سالهای گذشته است. بنابراین احتمالا رفتار گوگل با عکس لینک شده تفاوت چندانی با متن لینک شده ندارد. در هر صورت این موضوع وجود دارد. ضمنا اگر شما قصد لینک کردن تصویری را دارید فراموش نکنید که خاصیت توضیح (alt) در تصویر، به عنوان انکور تکست آن لینک در نظر گرفته می شود.

لینک های داخلی در برابر لینک های خارجی

1 ) لینک های خارجی معمولا برای شما امتیاز و قدرت در رتبه بندی را به ارمغان می آورند :

این موضوع نباید شما را شگفت زده کند. لینک خارجی مانند یک رای مستقل است، امیدوارانه مستقل، و توصیه ی آن درباره وب سایت شما این است که “اینجا محل خوبی برای دریافت اطلاعاتی است که شما به دنبال آن هستید”. اما در سایت شما، این مانند یک رای به خودتان است، و مسلما مورتور های جستجو با این دو به یک شکل رفتار نخواهند کرد.

2 ) انکور تکست در لینک های داخلی به طور کلی نفوذ کمتری دارند :

همانطور که ذکر شد، اشاره به یک صفحه با عبارتی که می خواهم در آن رتبه بگیرم لزوما کار بدی نیست، اما نباید به شکلی باشد که حالت القا و دستکاری پیدا کند. من نباید این کار را به طریقی انجام دهم که بازدیدکنندگان به مطالب من به دید هرزنامه یا نادرست نگاه کنند، زیرا اگر آنها دیگر بر روی سایت من کلیک نکنند یا با آن درگیر شوند و یا سایت مرا نادیده بگیرند، قدرت و نفوذ سایت من نسبت به زمانی که لینک های مفید و قابل استفاده ای برای بازدیدکنندگان قرار دهم به سرعت کاهش می یابد. علاوه بر این، انکور تکست لینک های داخلی نیز به هیچ وجه قدرت زیادی ندارد.

3 ) فقدان لینک های داخلی به طور جدی می تواند مانع خزش و رتبه گیری یک صفحه شود :

صفحه ای که فاقد هرگونه لینک داخلی باشد مانند یک صفحه متروکه و مرده ای است که نه درونش لینک داخلی وجود دارد و نه از صفحات دیگر سایت لینک های داخلی دریافت کرده است و این موضوع مانع رتبه گرفتن این صفحه می شوند. بعضی اوقات ممکن است که لینک های خارجی به یک صفحه از سایت شما اشاره نمایند. شما این صفحه را پیدا می کنید و پس از بررسی و تحلیل آن با خود می گویید “وای، خدای من. من این صفحه را در هیچ جای دیگری از سایتم لینک نکرده ام”. این یک کار اشتباه است. لطفا آن را انجام ندهید.

4 ) همان مسئله ی بالا اما این بار برای صفحه ای با تعداد زیادی از لینک های دریافتی :

فرمول دریافت پیج رنک گوگل را بیاد بیاورید. به طول کلی در آن فرمول گفته شده که “اگر پنج پیوند وجود دارد، یک پنجم قدرت پیج رنک را به هرکدام از آن پیوند ها اختصاص بده و اگر چهار پیوند وجود دارد، یک چهارم را”. بدیهی است، یک چهارم بزرگتر از یک پنجم است. بنابراین حذف پیوند پنجم می تواند به این معنی باشد که هر یک از چهار صفحه ای که به یکدیگر لینک کرده اید، قدرت بیشتری را در رتبه بندی بدست می آورد و بر پیج رنک نیز تاثیر بیشتری می گذارد.

ببینید، در زمان فعلی پیج رنک خیلی قدیمی است، خیلی خیلی قدیمی، اما حداقل نظریه ای که پشت آن بود هنوز از بین نرفته است. بنابراین قدرت و نفوذ صفحه ای که در آن تعداد بسیار زیادی لینک وجود دارد به مراتب کمتر از صفحه ای است که تعداد لینک کمتری درونش می باشد. به همین دلیل نیاز است که شما برای خانه تکانی در وب سایت خود هزینه کرده و صفحات بدرد نخور، لینک های بدرد نخور، صفحاتی که کاربرپسند نمی باشند و صفحاتی که مورد پسند موتور های جستجو نیستند را حذف کنید. پاک کردن این صفحات و لینک ها نقطه ی مثبتی برای سایت شما می باشد. ما سایت های بسیار زیادی را مشاهده کرده ایم که پس از تغییر در معماری و ساختار اطلاعاتشان، حذف لینک ها و صفحات بی اهمیت و توجه به لینک ها و صفحات مهم در سایت خود، رتبه ی بهتری را در همه سیگنال های تعریف شده مانند سیگنال های مثبت، سیگنال های ارتباط با کاربر، سیگنال های لینک ها و سیگنال های متون دریافت کرده و همچنین به موتور های جستجو نیز کمک می کند که رتبه بهتری به این سایت ها بدهند.

5 ) جریان پیوند داخلی (به عنوان مثال مدل سازی PR) به ندرت موثر است و معمولا دارای اثرات خفیفی می باشد … اما مقدار کمی از لینک سازی داخلی صحیح می تواند در طولانی مدت مناسب باشد :

در نهایت، می خواهم به مبحثی اشاره کنم که شاید قبلا و در علم سئو به وفور آن را شنیده باشید، مدل سازی پیج رنک. این فرایندی بود که حدودا از سال های 2002 و 2003 تا سال های 2008 و 2009 ادامه داشت و همیشه صحبت هایی پیرامون مدل و ساختار پیج رنک، نحوه انجام آن، نرم افزار های مورد استفاده برای خزش در سایت ها و همچنین سیستم نمایش پیج رنک ایده آل و صفحاتی که باید و نباید از آنها لینک گرفت، انجام می گرفت.

زمانی پیج رنک مهمترین و اساسی ترین الگوریتم گوگل برای سنجش و رتبه بندی سایت ها به شمار می رفت، بله، آن موقع شاید پیج رنک تاثیر بسیاری داشت. امروزه اما به طرز چشمگیری کاهش یافته است. البته این سیستم به طور کامل حذف نشده و بعضی از قوانین آن مانند اینکه دریافت مقدار زیادی لینک توسط یک صفحه باعث افت قدرت آن می شود و کم بودن و دستچین بودن لینک های یک صفحه اثرات خوبی را به همراه دارد، همچنان وجود دارند. اما اغلب اوقات، لینک سازی داخلی، بهینه سازی لینک های داخلی در یک نقطه خاص ارزش چندانی نداشته و ندارد.

اما مقدار کمی از آن چیزی که من به آن می گویم لینک سازی داخلی صحیح، همان چیزی که ما درباره آن صحبت می کنیم، می تواند در طولانی مدت موثر باشد. به طور مثال اگر شما صفحه ی متروکه و مرده ای دارید که آن را برای فرایند های بعدی ساخته اید و یا صفحه ای دارید که کاربران به دنبال آن هستند ولی آن را پیدا نمی کنند و یا همچنین صفحاتی که موتور های جستجو قادر به پیدا کردن آنها از طریق ساختار لینک بندی سایت شما نیستند، بسیار مضر است. رفع این مشکلات می تواند اثر مثبتی برای شما داشته باشد.

ساختار ایده آل برای لینک های داخلی

به طور ایده آل، در یک ساختار لینک سازی داخلی، شما چیزی شبیه به این می خواهید. این یک تصویر کلی و کم دقت می باشد. طبق تصویر، ممکن است در صفحه اصلی سایت 100 عدد لینک داخلی وجود داشته باشد. یک پله بعد از آن، شما 100 صفحه با محتویات مختلف مانند دسته ها یا زیر دسته ها دارید، صفحاتی که می توانند درک عمیق تری از محتوای سایت شما به مردم بدهند. در هرکدام از این صفحات نیز ممکن است 100 لینک جدید وجود داشته باشد. به همین ترتیب و در پله بعدی، شما 10 هزار صفحه دارید.

  1. هیچ صفحه ای نباید بیش از 3 لینک دورتر از خود داشته باشد (در اکثر سایت های کوچک تا متوسط صادق است)

ایده ی پشت این مسئله همان بازی 1، 2، 3، هوپ می باشد، به شکلی که شما نباید بیشتر از سه لینک از صفحه اصلی و یا هر صفحه ی دیگری دور شوید حتی با وجود یک میلیون صفحه. پس هنگامی که شما این سوال را مطرح می کنید که “برای رسیدن به یک صفحه چند کلیک نیاز است؟” یا “از نظر فاصله ی لینک ها، چه فاصله ای میان دو صفحه مناسب است؟”، پاسخ شما این است که یک ساختار لینک سازی داخلی بین المللی، نهایتا سه پله یا کمتر را مناسب می داند. اگر بیشتر از این مقدار شود، ساختار لینک های داخلی شما به شکلی می شود که کاربر باید به طور مداوم و به مقدار زیادی کلیک کند تا به صفحه ی مورد نظر خود برسد، و این ایده آل نیست. به همین دلیل کار بسیار هوشمندانه این است که شما توسط دسته ها و زیر دسته های کاربر را سریعا به صفحه مورد نظرش برسانید.

من به شما یک مثال واقعی نشان می دهم، یک وبلاگ معمولی. برای رسیدن به پستی که حدودا 2 سال پیش در این وبلاگ ارسال شده، من شش بار بر روی گزینه بعدی در نوار صفحه بندی کلیک کردم تا بالاخره به صفحه مورد نظر خود رسیدم. در حالی که اگر دسته بندی مناسبی وجود داشته باشد که در آن 50 مطلب اخیر این وبلاگ نمایش داده شود، می توان در زمان بسیار کمتری این کار را انجام داد، همچنین می توان با استفاده از صفحه نویسنده و یا برچسب این مسیر را طی نمود، با این حال باز هم شما از همان نوار صفحه بندی استفاده می کنید.

  1. صفحات باید شامل لینک هایی باشند که برای بازدیدکنندگان مفید و کاربردی باشد

اگر هیچ کس بر روی لینک های شما کلیک نکند، نشانه ی بدی برای سایت شما و همچنین برای گوگل است. منظور من به معنای یک نفر نیست. تعداد بسیار کمی از مردم پس از کلیک بر روی سایت بلافاصله روی دکمه برگشت کلیک می کنند زیرا محتوایی که به دنبال آن بوده اند را پیدا نکرده اند. این یک نشانه ی بد برای سایت شماست.

  1. همانطور که دو صفحه نباید یک محتوا و کلمه کلیدی یکسان را هدف قرار دهند، دو لینک نیز نباید از یک انکور تکست برای لینک دادن به دو صفحه متفاوت استفاده کنند، canonicalize!

برای مثال، اگر من در اینجا یک لینک پیوند داشته باشم که به وسیله یک انکور تکست به این صفحه و صفحه ای دیگر با موضوع “مسیر حمل و نقل” اشاره می کند، اشاره کردن به صفحه سوم با همان انکور تکست، چه دلیلی دارد؟ چرا من باعث ایجاد رقابت میان دو صفحه از سایت خودم شده ام؟ چرا من دو چیز را در خدمت یک عملکرد قرار داده ام یا حداقل برای بازدیدکنندگان و موتور های جستجو این معنی را داشته باشد؟ من باید آنها را کانالیزه کنم. کانالیزه کردن این لینک ها، باعث کانالیزه شدن آن صفحات نیز می شود. اگر صفحه ای در حال خدمت به یک کلمه کلیدی است، آنها را از هم جدا نکنید.

  1. برای مطالبی که توسط کاربران تولید می شود یا لینک های ناشناخته، به صورت محدود شده از rel=”nofollow” استفاده کنید. چون این تلاش ها در قوی تر کردن جریان لینک های داخلی تاثیری ندارد.

rel=”nofollow” روشی قدیمی بود که مردم در سیستم پیج رنک که قبلا درباره آن صحبت کردیم انجام می دادند. من به شدت با استفاده از این روش مخالف هستم. گوگل گفت که آنها اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده اند پس شاید rel=”nofollow” یک روش لو رفته در سیستم پیج رنک باشد. من دیگر از این موضوع نگران نیستم و قطعا هیچگاه از rel=”nofollow” استفاده نمی کنم. آنچه که من می توانم انجام دهم این است که اگر من تلاش می کنم مدل سازی لینک داخلی را انجام دهم، فقط می توانم مراقب لینک ها و صفحاتی که در اختیار دارم باشم. این بهترین راه برای کمک به جریان لینک های داخلی شما می باشد. چیزهایی مثل …

  1. محتوای کم ارزش و محتوای کم تعامل را از بین ببرید و لینک های داخلی مفیدی که مردم واقعا می خواهند را ایجاد کنید. این برای شما بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد.
  2. صفحات متروکه و مرده نداشته باشید. مطمئن شوید که صفحات دارای اهمیت شما از صفحات دیگر در سایتتان لینک گرفته باشند یا به آنها لینک داده باشند.

آخرین مورد، صفحات نباید متروکه شوند. هرگز نباید صفحه ای بدون لینک باشد و هرگز نباید صفحه ای وجود داشته باشد که به خوبی به آن لینک داده شده است اما از آن صفحه به بقیه ی قسمت های سایت که مورد توجه کاربران و گوگل می باشد، لینکی داده نشده است.